h1

Sprøde boller med masser af korn og gulerødder

23. januar 2011

Sprøde, velduftende og lette at bage

I weekender er det dejligt med nybagte boller! Især når de er lette at lave og du oven i købet undgår at få dej på fingrene!
Disse boller tager ca. 10 min. at røre sammen… og 10 min. at forme… resten klarer ovnen!

Det kræver at du gør følgende om aftenen:
Bland 2 dl kogende vand og 2 dl kold vand i en skål sammen med 2 dl græsk yoghurt. Rør 10 g gær i. Tilsæt så: 2 tsk. salt, 2 spsk. sukker, 1,5 dl olie (IKKE olivenolie – men gerne en lind solsikke- eller vindruekerneolie). Bland herefter 2-3 groft revne gulerødder, en god håndfuld solsikkekerner og en god håndfuld hørfrø i, 2 håndfulde havregryn, 1 håndfuld hvedeklid, 200 g durummel og til sidst 600 g hvedemel i. Dejen røres grundigt igennem.

Så overdækkes skålen med et fugtigt viskestykke – og sættes køligt natten over.

Næste morgen bruges et par skeer til at forme bollerne på bagepladen. For at give dem en god sprød overflade, kan de pensles med græsk yoghurt.

De bages ved 180 grader i varmluft i 30-35 minutter.

Hvis du ikke kan vente til dagen efter med at få nybagte boller – kan der tilsættes 25 g gær.
Så kræver det bare de får lov at hæve 20 min. i skålen og 20 min. på pladen formet som boller. Samme bagetid.

Det er ikke altid vi liiiige har alle ingredienser – men så bliver der improviseret lidt med kornene.
Vi har kunne finde det hele økologisk i vores lokale supermarkeder.

6 kommentarer

  1. ser lækre ud – personligt bager jeg 5-kornsboller, de er altså også ret lækre🙂


  2. Øj de ser lækre ud!, min kæreste kan lige kan røre dejen sammen om aftenen, så kan jeg klare resten. Glæder mig især til at prøve at bruge græsk youghurt til pensling! Jeg vil nemlig helst undgå æg!
    Solveig


    • Det lyder som en god arbejdsfordeling! Velbekomme!


    • Hov, hvor mange gulerødder kommer du i ?🙂
      Solveig igen


      • Hov! Det skal jeg da lige ha skrevet ind i opskriften🙂 2 til 4 gulerødder, groft revne! God weekend!


  3. […] Før bekendtskabet med surdej, blev weekendens bagværk lavet fredag aften, som en godt våd dej, der så, over natten, hævede og næste morgen var klar til at blive “klattet” til boller. Helt uden at vi skulle have fingrene i dejen. Let og godt. Se opskrift HER. […]



Skriv et svar

