h1

MadbloggerUdfordringen #8… Vi vandt farven: BRUN!

19. maj 2015

I midten af april valgte jeg at takke ja, til MadbloggerUdfordringen #8, der i forårets tegn drejede sig om FARVER.

Udfordringen gik i al sin enkelhed ud på, at de tilmeldte madblogs fik tildelt én af farverne: Grøn, brun, rød, hvid eller metallic (glitter/glimmer/funklende) og skulle så lave mad/drikke med dén farve som omdrejningspunkt.

Jeg fik så farven: BRUN… Hmmm… Den sidste måneds tid, har jeg så indtænkt brun i alle retter og mad jeg har været i nærheden af… Her er en palette af nogen af de mulige kreationer med farven brun.

brun madbloggerudfordring

Men vinderen blev en lys brun, sød og sprød marengs med årstidsaktuelle rabarber.

Fra haven blev der plukket ca. 5 af de lange stænger rabarber. Disse blev skyllet grundigt og skåret i mindre stykker. Puttet i en gryde, drysset over med et par skefulde sukker, lidt vand og korn fra en vanillestang. Så blev der fyret op under gryden, til det kogte. Skruet ned og det fik lov til at stå og boble svagt med låg på, til rabarberne var møre og kunne røres til en kompot.

Imens blev der pisket 5 æggehvider med 3 dl. sukker en lille sjat eddike til det blev helt helt stift med en håndmixer. Skummet blev fordelt ligeligt på en bageplade belagt med bagepapir. En håndfuld groft hakkede valnødder (andre slags nødder kan også bruges) blev drysset ud over, før pladen blev sat i en 180 gr. varm ovn og bagt i ca. 40 min. til marengsen var sprød og havde fået et pæn lysebrun farve.

Bagepapiret blev løsnet fra marengsen, og den fik lov at køle af mens der blev pisket flødeskum af ca. 2 dl fløde.

Første gang jeg lavede denne kage, delte jeg marengspladen i 4 dele og lagde dem lagvis med rabarberkompot og flødeskum mellem. Denne gang brugte jeg en udstiksform (et glas kan også bruges) og lavede en portionsanretning med 3 lag marengs, et lag rabarberkompot og et lag hvor flødeskummet var blandet med rabarberkompot.

Før servering blev det flotte tårn pyntet med skovsyre.

Volia🙂

marangs rabarber dessert.

One comment

  1. […] Marengs & rabarbertårn […]



Skriv et svar

